Netplaza

Tekniset tiedotteet

Tekniset tiedotteet

18.12.2014

Netplazan asiakaspalvelu on suljettuna joulunajan 24.-26.12. Lauantaina 27.12. palvelemme normaalisti klo 12-16. Uudenvuodenaattona 31.12. asiakaspalvelumme palvelee klo 16 saakka. Uudenvuodenpäivänä 1.1.2015 sekä loppiaisena 6.1.2015 asiakaspalvelumme on suljettuna. Verkonvalvontamme päivystää normaalisti läpi vuorokauden myös pyhäpäivinä.

1.12.2014

Netplazan seutuverkkojen asiakkaille tuotetussa Maxivisionin IPTV-palvelussa tapahtuu huoltotöitä ja muutoksia uuden palvelun käyttöönottoon liittyen 1.12.2014 klo 8 alkaen. Lue Maxivisionin tiedote muutoksista. Lisätietoja muutokseen liittyen voi kysyä Maxivisionin asiakaspalvelusta.

31.10.2014

Maxivisionilla on ollut teknisiä häiriöitä palvelussaan 29.10 – 30.10 välisenä aikana. Häiriöt painottuivat ilta-aikaan ja jatkuivat puolesta tunnista muutamaan tuntiin. Häiriöiden aikana palvelut olivat päätelaitetyypeistä riippuen ainakin osittain alhaalla. Ongelmia esiintyi etenkin laitteiden käynnistymisessä, tallenteissa sekä ohjelmaoppaassa. Häiriöt eivät kuitenkaan aiheuttaneet tallennerikkoja ja tehdyt palveluostotkin ovat toimineet normaalisti.

Tekniset ongelmat johtuivat yllättävistä laitevioista, joita ilmeni ensisijaisten tuotantolaitteiden lisäksi myös varalaitteissa. Nyt ongelmakohdat on paikannettu ja korjattu, joten palvelut toimivat jälleen normaalisti.

Lisätietoja saatavana tästä linkistä.

« Vanhemmat

13.10.2014

Netplazan verkossa ilmeni maanantaina 13.10. n. klo 11:10 kriittinen reititysongelma, joka haittasi aika ajoin kaikkia Netplazan palveluita. Vian aiheuttaja saatiin selvitettyä ja vika korjattua n. klo 12:45 ja sen jälkeen asiakkaidemme palvelut ovat palanneet verkkoon ja toimivat normaalisti. Pahoittelemme reititysongelmasta aiheutunutta haittaa asiakkaillemme.

8.10.2014

Joissakin Utakuidun liittymissä on esiintynyt ongelmia tv-palvelujen toiminnan kanssa, esimerkiksi tv-lähetykset ovat pätkineet ajoittain.

Ongelmien takia Genexis-päätelaitteiden ohjelmistoversio päivitetään torstaina 9.10.2014 klo 12-16 välisenä aikana. Kyseisenä ajankohtana yhteyksissä voi esiintyä lyhyitä katkoksia.

Päivitys tapahtuu automaattisesti Utakuidun verkon kautta. Käyttäjiltä ei vaadita toimenpiteitä päivityksen osalta.

Mikäli Utakuitu-liittymänne ei jostain syystä toimi torstaina 9.10.2014 klo 16 jälkeen niin suosittelemme käynnistämään päätelaitteen uudelleen. Pyydämme ottamaan yhteyttä Netplazan asiakastukeen numerossa 010-2811750 mikäli yhteys ei palaudu uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

Netplaza Oy
Seutuverkot
puh 010-2811750
sähköposti: seutuverkot(at)netplaza.fi

8.10.2014

Edit klo 10:15
Oulun Energialla alkoi n. klo 9.30 sähkökatkos, jonka piiriin kuului n. 6500 sähkönkäyttäjää. Vika vaikutti myös Limingantullin aluekeskuksen toimintaan ja sitä kautta kaikkiin kyseisellä keskusalueella oleviin tietoliikenneyhteyksiin, myös Netplazan liittymäpalveluihin. Sähköt palautuivat klo 10 jälkeen ja asiakaidemme liittymät palautuivat verkkoon. Pahoittelemme katkoksesta aiheutunutta haittaa asiakkaillemme.

15.9.2014

Päivitetty tiistaina 16.9.2014 klo 6:40: OLKA:n runkoyhteyden kuidut saatiin hitsattua maanantai-illan aikana ja OLKA:n varsinainen runkoyhteys palautettiin toimintaan tiistain puolella n. klo 1:15.

Kaivinkone katkaisi Oulunsalossa Oulunseudun Laajakaistan eli OLKA:n alueverkon runkoyhteyskaapelin maanantaina hieman ennen klo 17. Vikapaikka läydettiin ja korjaustoimenpiteet aloitettiin n. klo 18 tavoitteena valokuitujen hitsaaminen kuntoon illan ja yön aikana. Korjaustöiden ajaksi OLKA:n verkkoon reititettiin väliaikainen yhteys, joka palautti käyttäjien internetyhteydet n. klo 19.30.

Pahoittelemme OLKA:n käyttäjille aiheutunutta harmia ja käyttökatkosta palveluissa.

29.7.2014

Netplazan palveluissa joudutaan järjestämään ylimääräinen huoltokatko keskiviikon vastaisena yönä 30.7. klo 00.00-06.00 välillä. Huoltokatkon syynä on palvelimille asennettavat tuoreet käyttöjärjestelmien tietoturvapäivitykset. Päivityksiin liittyvistä palveluiden uudelleenkäynnistämisistä aiheutuu lyhytaikaisia katkoksia lähes kaikkien palveluiden toimintaan. Pahoittelemme ylimääräisen huoltokatkon aiheuttamaa haittaa asiakkaillemme.

20.6.2014

Päivitetty 20.6. klo 15:45. Torstaina 19.6. n. klo 17 tapahtui DNA:n Oulun pääkeskuksen konesaleissa laajamittainen sähkökatkos huolimatta konesalin UPS- ja varavoimajärjestelmästä. Vika vaikutti lähes kaikkien operaattoreiden palveluntarjontaan ja pimensi palveluita laajasti koko Pohjois-Suomessa. Varsinainen sähkökatkos kesti n. 45 minuuttia, mutta sen aiheuttamien laitteistovikojen ja rikkoutumisten korjaaminen kesti Netplazan osalta perjantaille n. klo 7 saakka. Yksittäisiä tietoliikennehäiriöitä saattaa edelleen ilmentyä ja pyydämme ilmoittamaan niistä asiakastukeemme osoitteessa tuki@netplaza.fi. Pahoittelemme sähkökatkoksen aiheuttamaa haittaa asiakkaillemme. Asiasta on uutistoitu myös Kalevan verkkosivuilla.

16.6.2014

12.-16.6 välillä esiintyi häiriöitä verkossamme. Viat vaikuttivat suureen osaan yritysliittymistä ja virtuaalipalvelimista.

Maanantaina 16.6. toteutetut verkkolaitteiden huoltotoimet kestivät suunniteltua pidempään, noin 45 min. Mikäli liittymässä on edelleen ongelmia, suosittelemme käynnistämään verkkolaitteet uudestaan. Mikäli ongelmat jatkuvat tämänkin jälkeen, otathan yhteyttä asiakastukeemme. Erityisesti Zyxelin modeemit vaativat uudelleenkäynnistyksen viankorjauksen jälkeen.

Pahoittelemme verkko-ongelmien ja viankorjaustoimien aiheuttamaa haittaa asiakkaillemme.

15.4.2014

Netplazan puhelinnumerot vaihtuvat pääsiäisen 2014 aikana. Uudet numerot ovat jo toiminnassa ja suosittelemme asiakkaitamme siirtymään käyttämään niitä. Aiemmat 08-, 040- ja 0440 -numerot poistuvat kevään aikana käytöstä asteittain. Netplazan uudet puhelinnumerot ovat:

Netplazan vaihde: 010 2811 700
Yritysasiakkaat: 010 2811 720
Talonettiasiakkaat: 010 2811 730
Seutuverkkoasiakkaat: 010 2811 750

9.4.2014

Eilen 8.4. raportoitiin laajalti oululaisen tietoturvayritys Codenomiconin ja Googlen havaitsemasta vakavasta tietoturvaongelmasta tietyissä yleisesti WWW-liikenteen salaukseen käytetyn OpenSSL-kirjaston versioissa. Haavoittuva OpenSSL-kirjasto oli käytössä myös joillakin Netplazan ylläpitämillä palvelimilla ja näissä tapauksissa kirjasto päivitettiin välittömästi tietoturvalliseen versioon. Tämän jälkeen olemme tietoturvan varmistamiseksi uusineet kyseisillä palvelimilla käytössä olleita tietoturvavarmenteita (SSL-sertifikaatteja) yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Niiltä asiakkailtamme, joihin emme ole olleet erikseen yhteydessä, ei vaadita asian suhteen toimenpiteitä. Lisätietoja haavoittuvuudestä löytyy Kyberturvallisuuskeskuksen WWW-sivuilta.

23.12.2013

Netplazan asiakaspalvelu on poikkeuksellisesti suljettuna joulun, uudenvuoden ja loppiaisen aikana seuraavasti:
24. – 26.12.
31.12. klo 16 jälkeen
1.1.2014
6.1.2014

Verkonvalvontamme päivystää normaalisti. Tarvittaessa asiakastukemme saa kiinni sähköpostitse osoitteessa tuki@netplaza.fi.

Tuliko ongelmia netin kanssa?

Yritykset 0102811720 Kuluttajat 0102811730

Asiakastuki

Asiakastuessamme ongelmaasi vastaa aina asiantuntija – joku yrityksemme avainhenkilöistä. Puhelintuki palvelee arkisin klo 9 – 18 (maanantaisin klo 10 alkaen) ja lauantaisin klo 12 – 16 tai valitun palvelutason mukaan. Muina aikoina voit ottaa yhteyttä tekstiviestillä tai jättää vastaajaan vikailmoituksen ja soittopyynnön. Sähköpostitse tuki palvelee osoitteessa tuki@netplaza.fi.

Huoltoikkuna

Palveluissamme on huoltoikkuna joka kuukauden toisena ja neljäntenä keskiviikon vastaisena yönä klo 00.00-06.00. Tänä aikana palveluissa voi esiintyä ennalta ilmoittamattomia katkoksia.