Netplaza

Tekniset tiedotteet

Tekniset tiedotteet

15.4.2014

Netplazan puhelinnumerot vaihtuvat pääsiäisen 2014 aikana. Uudet numerot ovat jo toiminnassa ja suosittelemme asiakkaitamme siirtymään käyttämään niitä. Aiemmat 08-, 040- ja 0440 -numerot poistuvat kevään aikana käytöstä asteittain. Netplazan uudet puhelinnumerot ovat:

Netplazan vaihde: 010 2811 700
Yritysasiakkaat: 010 2811 720
Talonettiasiakkaat: 010 2811 730
Seutuverkkoasiakkaat: 010 2811 750

9.4.2014

Eilen 8.4. raportoitiin laajalti oululaisen tietoturvayritys Codenomiconin ja Googlen havaitsemasta vakavasta tietoturvaongelmasta tietyissä yleisesti WWW-liikenteen salaukseen käytetyn OpenSSL-kirjaston versioissa. Haavoittuva OpenSSL-kirjasto oli käytössä myös joillakin Netplazan ylläpitämillä palvelimilla ja näissä tapauksissa kirjasto päivitettiin välittömästi tietoturvalliseen versioon. Tämän jälkeen olemme tietoturvan varmistamiseksi uusineet kyseisillä palvelimilla käytössä olleita tietoturvavarmenteita (SSL-sertifikaatteja) yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Niiltä asiakkailtamme, joihin emme ole olleet erikseen yhteydessä, ei vaadita asian suhteen toimenpiteitä. Lisätietoja haavoittuvuudestä löytyy Kyberturvallisuuskeskuksen WWW-sivuilta.

23.12.2013

Netplazan asiakaspalvelu on poikkeuksellisesti suljettuna joulun, uudenvuoden ja loppiaisen aikana seuraavasti:
24. – 26.12.
31.12. klo 16 jälkeen
1.1.2014
6.1.2014

Verkonvalvontamme päivystää normaalisti. Tarvittaessa asiakastukemme saa kiinni sähköpostitse osoitteessa tuki@netplaza.fi.

« Vanhemmat

26.11.2013

Netplazan asiakaspalvelu suljetaan poikkeuksellisesti perjantaina 29.11. klo 14 jälkeen. Verkonvalvontamme päivystää kuitenkin vikatilanteiden varalta normaalisti ja tarvittaessa yritysasiakastukemme tavoittaa sähköpostilla osoitteesta tuki@netplaza.fi sekä yritystuen puhelinnumerosta tekstiviestillä.

4.11.2013

Osaa Talonetti kuitu -kohteita viime viikolla häirinnyt vika korjattiin sunnuntain 3.11. aikana. Vian aiheuttajan löytäminen oli erittäin vaikeaa ja vaati joidenkin kriittisten tietoliikennelaitteiden uudelleenkäynnistämisen, mikä voitiin suorittaa ainoastaan yöllä. Tämä pitkitti vian korjauksen suorittamista. Pahoittelemme viasta käyttäjille aiheutunutta vaivaa.

24.10.2013

Viime päivinä Netplazan verkko on ollut ajoittain laajojen hajautettujen palvelunestohyökkäysten kohteena (DDoS, Distributed Denial of Service). Hyökkäykset ovat näkyneet verkon asiakkaille lyhytaikaisina muutamien minuuttien pituisina palveluiden käytön hidastumisina tai katkoksina. Erityisesti netin kautta katsottavat ja kuunneltavat video- ja audiolähetykset ovat herkkiä tällaisille häiriöille ja ne kärsivät ensimmäisenä hyökkäyksien aiheuttamasta verkon hidastumisesta.

Netplazan tekniset asiantuntijat ovat tehneet asian parissa kovasti töitä hyökkäysten selvittämiseksi ja rajaamiseksi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että toimenpiteillä on pystytty rajoittamaan hyökkäysten vaikutusta Netplazan verkkoon. Seuraamme verkon tilannetta tehostetusti koko ajan.

Vaikka kyseessä on termi ”hyökkäys”, eivät DDoS-hyökkäykset kuitenkaan vaaranna Netplazan verkon eikä asiakkaidemme palveluiden tietosuojaa. Tämäntyyppiset hyökkäykset on tarkoitettu ainoastaan häiritsemään tai estämään kohteena olevan verkon toimintaa ja aiheuttamaan harmia verkon asiakkaille.

Esimerkiksi Viestintäviraston tietoturvayksikkö CERT-FI joutui hyökkäyksen kohteeksi reilu kuukausi sitten:
http://www.cert.fi/tietoturvanyt/2013/09/ttn201309031451.html

Yleistä lisätietoa DDoS-hyökkäyksistä löytyy suomeksi esimerkiksi Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelunestohy%C3%B6kk%C3%A4ys

Pahoittelemme asiakkaillemme aiheutunutta harmia palveluiden käytön ajoittaisessa hitaudessa kuluneen viikon aikana.

21.10.2013

Päivitetty klo 18.25. Tietoliikennelaitteissa ilmennyt kriittinen vika katkaisi Netplazan verkon yhteyksiä n. klo 17.20. Yhteydet saatiin palautettua n. klo 18. Vian syytä selvitetään edelleen ja vianetsintä voi aiheuttaa lyhyitä katkoksia illan aikana joissakin Netplazan palveluissa.

7.9.2013

Perjantai-iltana ja lauantaina joihinkin Talonetti kuitu -kohteisiin katkoksia aiheuttanut vika on korjattu lauantaina klo 17. Vika johtui reitittimen toimintahäiriöstä. Pahoittelemme viasta aiheutunutta haittaa.

5.9.2013

Netplazan palveluissa oli runkoverkon kytkinviasta aiheutunut laaja katkos torstaina 5.9. vasten yöllä noin klo 00.15 – 01.30 välisenä aikana. Pahoittelemme viasta aiheutunutta haittaa.

26.7.2013

Netplazan asiakastuen päivystyspuhelin on poikkeuksellisesti suljettu lauantaina 27.7.2013. Asiakastuki palveleee jälleen normaalisti maanantaina 29.7. klo 9 alkaen. Netplazan verkonvalvonta päivystää normaalisti myös lauantain aikana.

19.6.2013

Netplazan asiakaspalvelu on suljettuna juhannuksena 21. – 23.6. ja palvelee jälleen maanantaiaamuna 24.6. Verkonvalvontamme päivystää kuitenkin mahdollisia vikatilanteita myös juhannuksena.

18.6.2013

Netplazan palveluissa oli tietoliikennelaitteen aiheuttaman toimintahäiriön vuoksi muutaman minuutin katkos n. klo 14.30. Pahoittelemme viasta aiheutunutta haittaa.

29.5.2013

Asiakkaamme ovat tänään raportoineet satunnaisista ongelmista Facebook-sivustolle pääsyssä. Ongelma näyttää koskevan yleisesti eri operaattoreita ja liittyy ilmeisesti kansainvälisten verkkojen liikenteen reitittymiseen.

Tuliko ongelmia netin kanssa?

Yritykset 0102811720 Kuluttajat 0102811730

Asiakastuki

Asiakastuessamme ongelmaasi vastaa aina asiantuntija – joku yrityksemme avainhenkilöistä. Puhelintuki palvelee arkisin klo 9 – 18 (maanantaisin klo 10 alkaen) ja lauantaisin klo 12 – 16 tai valitun palvelutason mukaan. Muina aikoina voit ottaa yhteyttä tekstiviestillä tai jättää vastaajaan vikailmoituksen ja soittopyynnön. Sähköpostitse tuki palvelee osoitteessa tuki@netplaza.fi.

Huoltoikkuna

Palveluissamme on huoltoikkuna joka kuukauden toisena ja neljäntenä keskiviikon vastaisena yönä klo 00.00-06.00. Tänä aikana palveluissa voi esiintyä ennalta ilmoittamattomia katkoksia.