Netplaza

Viankorjaus

1. Varmista, ettei käyttöjärjestelmä ole jumiutunut

Ensimmäinen toimenpide on yleensä käynnistää tietokone uudestaan. Käyttöjärjestelmillä on useita eri tapoja mennä sekaisin niin, että netti ei toimi. Monesti uudelleenkäynnistäminen auttaa tilanteeseen.

2. Tarkista reitittimet ja kytkimet

Reititin voi helposti mennä sekaisin virtapiikistä tai muuten ohjelmavirheestä. Käytä siis mahdollisesta ADSL-modeemista, langattomasta tukiasemasta, kytkimestä, tai vastaavasta virtoja muutaman sekunnin ajan pois.

Jos olet vasta ottamassa yhteyttä käyttöön: Varmista, että modeemisi on oikeanlainen. Esimerkiksi Cisco LRE -modeemi ei toimi Netplazan Talonetti tai Yritysliittymä Basic ADSL-yhteyden kanssa. Jos kiinteistössä on yleiskaapelointi (linja tulee seinästä ATK-pistokkeesta, eikä puhelinpistokkeesta), ei modeemia tarvita yhteyteen lainkaan.

3. Tarkista johdot

Johdoissa voi olla huono kosketus. Kannattaa siis kokeilla irrottaa kaikki linjajohdot irti ja painaa huolella takaisin kiinni. Tämä koskee esimerkiksi niin seinärasian ja mahdollisen reitittimen välistä johtoa, kuin reitittimen ja tietokoneen välistä johtoa.

Johdot voivat myös mennä hajalle niin, että se näyttää ehjältä ulospäin. Ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, näin tapahtuu vaikka kun rullaa tuolilla johdon yli, tai tökkää johtoa seinää vasten imurin suuttimella. Mikäli sinulla on siis vaihtojohto käytettävissäsi, tarkista toimivuus vielä tämän avulla.

Jos olet vasta ottamassa yhteyttä käyttöön: Jos asut yleiskaapeloidussa taloyhtiössä, jossa liittymä tulee seinästä ATK-pistokkeesta, varmista, ettet käytä tavallista puhelinjohtoa, vaan asianmukaista verkkokaapelia. Verkkokaapelin tunnistaa siitä, että sen liittimessä on vierekkäin kahdeksan kuparijohdinta, kun taas puhelinjohdossa niitä on 2-6. Verkkokaapelin liitin on myös hieman puhelinkaapelin liitintä leveämpi. Samoin yleiskaapeloidussa taloyhtiössä voi olla eteisessä välijakokaappi, jossa ohjataan liittymä jakamosta tulevasta rasiasta yhteen asunnon ATK-pistokkeista. Tämä tehdään samanlaisella verkkokaapelilla. Kaapeli saattaa kokonaan puuttua, tai se on ehkä ohjattu tällä hetkellä johonkin muuhun asunnon rasioista, kuin missä yhteyttä on tarkoitus käyttää.

4. Langattomien tukiasemien kanssa esiintyvät ongelmat

Langattomissa yhteyksissä voi olla monia vikoja, jotka eivät johdu itse nettiyhteyden toiminnasta. Jos tietokone ei yhdistä nettiin langattomasti, kokeile aluksi, toimiiko yhteys kun vedät verkkokaapelin suoraan tietokoneen verkkokortista modeemiin.

Esimerkkejä langattomien yhteyden ongelmista ovat esim:
- Naapuri käyttää langatonta tukiasemaa samalla radiotaajuudella. Laitteet toimitetaan yleensä samalla oletuskanavalla (taajuudella). Jos useita verkkoja samalla alueella käyttää samaa kanavaa, voi tämä ilmetä pätkimisenä, vaikka itse signaali näyttäisikin koko ajan vahvalta. Tähän on apuna lähinnä se, että menee langattoman tukiaseman asetuksiin ja vaihtaa sieltä vähemmän ruuhkaiselle kanavalle.
- Langattoman verkkokortin ajurin ja langattoman tukiaseman välillä on yhteensopivuusongelmia. Joskus laitteet eivät vain toimi yhteen. Tilannetta voi yrittää parantaa päivittämällä koneeseen verkkokortin ajurin, tai langattomaan tukiasemaan ohjelmiston. Tämäkin ongelma ilmenee yleensä pätkimisenä ja hitaana yhdistämisenä.
- Verkon salasana on hukassa. Netplazan yhteyden avaamiseksi ei tarvita salasanoja. Jos kone ei vain yhdistä langattomaan verkkoon ja kyselee koko ajan salasanaa, on kyse todennäköisimmin oman sisäverkon (eli koneen ja tukiaseman) välisestä ongelmasta. Varmista siis aina, että salasana on varmasti oikea. Jos joku ulkopuolinen asentaja on asentanut langattoman verkon, jättää tämä yleensä langattoman verkon salasanan jollekin paperille.
- Koneen langaton verkkokortti on pois päältä. Useissa kannettavissa on kyljessä kytkin, jota napsauttamalla langaton yhteys menee päälle tai pois. Tätä kytkintä on helppo napsauttaa huomaamattakin. Varmista, että tietokoneen langaton verkkoyhteys on kytketty päälle.
- Kone yrittää yhdistää naapurin verkkoon. Yleensä langatonta yhteyttä asennettaessa kannattaa verkon nimeksi laittaa jokin, minkä varmasti tunnistaa omakseen. Jos verkon nimeksi jättää vaikka ”Zyxel”, verkon tunnistaminen ja yhdistäminen voi käydä hankalaksi siinä vaiheessa, kun naapurikin ostaa Zyxelin valmistaman tukiaseman ja jättää verkon nimeksi oletusnimen. Näin ollen, mikäli langattoman yhteyden kanssa on ongelmia, testaa ensin vetämällä verkkokaapeli modeemin/reitittimen ja koneen välille. Jos yhteys toimii johdolla, vikaa täytyy etsiä koneesta tai tukiasemasta.

5. Mistä apua?

Mikäli ongelmanratkaisun jälkeen näyttää, että vika on itse linjassa (modeemin DSL-valo ei syty ollenkaan, yleiskaapeloidussa kohteessa kone ilmoittaa ”Verkkokaapeli ei ole kytketty” tai vastaava), soita tukeemme 0440 384 002.

Jos taas olet rajannut ongelman langattomaan yhteyteen tai käyttöjärjestelmään, ensisijaisena apuna on laitteen mukana tullut ohjekirja, sillä tukiasemia ja langattomia ohjelmistoja ja ajureita on niin monenlaisia, että puhelimitse niiden tukeminen voi olla hankalaa. Voit myös tilata paikanpäälle jonkun paikallisen ATK-asentajan. Esimerkiksi Oulussa tällaisia tahoja on mm. Appu.