Pakettien sijasta jouluksi toivotaan yhä useammin aineettomia lahjoja. Moni haaveilee, että joululahjaksi voisi antaa tai saada enemmän yhteistä aikaa, hyvinvointia ja toisista välittämistä. Erilaisten asioiden automatisoituessa nämä toiveet tulevat yhä helpommaksi toteuttaa arjessa.

Muistatko Paluu tulevaisuuteen -leffat 1980-luvulta? Ne, jotka jo kolmekymmentä vuotta sitten maalailivat älykoteihin ominaisuuksia, jotka eivät vieläkään ole rantautuneet markkinoillemme.
Puhuvan kodin hengettären, keinoälyn, joka tunnistaa ja toivottaa tervetulleeksi kotiin tulevan. Mikron, joka taikoo pienestä kapselista herkullisen, tuoksuvan pizzan. Jättiruudut huoneiden seinällä, jotka toimivat televisio-ominaisuuksien lisäksi videovälitteisinä, vuorovaikutteisina ruutuina ja siltoina maailman kaikissa kolkissa sijaitsevien tärkeiden ihmisten luokse.

Talo tilaa lempijogurttia

Kuulostaako scifille? Moni klassikkoelokuvan visioista on jo toteutettavissa. Hyvillä yhteyksillä varustettu älykoti tuottaa tietoa taloudesta ja sen asukkaasta. Big data piirtyy päivärytmeistä kertovaksi graafiksi, asukkaan tai perheen small dataksi. Tämän avulla asukkaan elämää ja mieltymyksiä pystytään ennakoimaan: talo osaa itse säätää valaistuksen asukkaan toiveita ja tarpeita vastaavaksi, napsauttaa saunan päälle, kiehauttaa iltapäiväkahvit tai ilmoittaa, kun jääkaapista on loppunut lempijogurtti.
Järjestelmä nojaa luotettavaan tiedonsiirtoon ja älykkääseen algoritmiin: se vertailee ihmisten toimista saatuja tietoja, tekee päätelmiä muutoksista ja voi välittää tietoja mummon voinnista kauempana asuville lapsille.

Peiliin asennettu sensori voisi tarkkailla ryhtiämme huomaamattomasti. Jokainen vessanpöntön veto kirjautuisi järjestelmään. Sänky osaisi kertoa, makaako siinä joku ja kuinka kauan siinä on maattu.
Jos vessaa vedettäisiin kovin tiheään, algoritmi alkaisi epäillä sairautta. Jos hellaa tai mikroa ei käytettäisikään, syntyisi epäily, saako asiakas riittävästi ravintoa. Jos hiilidioksidipitoisuus ei kohoaisi, systeemi tietäisi, että asukkaan aktiivisuus on vähentynyt. Järjestelmä osaisi ottaa yhteyttä terveydenhoidon ammattilaiseen ennen kuin ihminen itse ymmärtää kaipaavansa apua.

Lähipalvelu on digitaalinen

Parhaat lähipalvelut tuodaan tänään kotisohvalle: moneen viranomaispalveluun, vakuutusyhtiöön ja pankkiin pääsee asioimaan videolla tai chatillä. Lääkäri tekee yhä useammin diagnoosin kotipotilaasta virtuaalisesti. Ehkä jatkossa tarvittavat lääkkeet toimitetaan kotiin joko droonilla tai printataan itse 3D-tulostimella. Verkkokaupat puolestaan helpottavat arkiaskareitamme, kun valikoimat vilisevät silmiemme edessä ruudulla.

Kotona tehdyn etätyöpäivän jälkeen läppärin luukkua ei laitetakaan kiinni, vaan siirrytään videovälitteisesti joogatunnille tai ranskan kielen ryhmään. Naapurin iäkkäältä rouvalta kotihoito tiedustelee vielä iltakuulumiset videolla ennen nukkumaanmenoa, ateriarobotti muistuttaa iltapalasta ja lääkemuistuttaja tarjoilee iltalääkkeet. Lapset puolestaan tavoittelevat maailman mainetta ja mammonaa osallistumalla kansainvälisiin esports-mittelöihin omista huoneistaan Tuusulasta Tuupovaaraan.

Markkinat valmistelevat meitä myös robotisaatioon: monessa huushollissa joululahjakääröistä kuoriutuu robotti-imuri. Investointia ei tehdä vain työnteon vähentämiseksi, vaan aina valmiin siivousapulaisen avulla vältetään perjantaisiivouksesta koituvat yhteydenotot. Automaation poistaessa epämiellyttävimmät arjen askareet, jää meille enemmän aikaa olla ihmisiä toisillemme. Kuunnella, välittää ja olla läsnä.

Olisiko se Sinulle mieluinen joululahja?

Minna Jaakkola
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Netplaza Oy