Vianselvityksen vaiheet

Vinkkejä nettiyhteyden vikatilanteisiin

Jos huomaat, että internet-yhteytesi ei toimi halutulla tavalla, suosittelemme, että käyt läpi seuraavat vianselvityksen vaiheet:

1. Varmista, ettei käyttöjärjestelmä ole jumiutunut

Laitteiden käyttöjärjestelmät saattavat mennä monella tapaa jumiin esimerkiksi ohjelmistopäivitysten yhteydessä. Ensimmäinen toimenpide yhteyden lakattua toimimasta onkin käynnistää tietokone/mobiililaite uudestaan. Erityisesti Windows10 -käyttöjärjestelmän yhteydessä kannattaa varmistaa, että käytät nimenomaan “Käynnistä uudelleen” -painiketta, sillä “Sammuta” painike jättää käyttöjärjestelmän lepotilaan nopeamman käynnistyksen mahdollistamiseksi.

Mahdollisuuksien mukaan yhteyttä kannattaa myös testata toisella laitteella.

2. Tarkista modeemi tai reititin

Verkkolaitteiden toiminta saattaa häiriintyä virtapiikista tai ohjelmistovirheestä johtuen, joten seuraavaksi kannattaa käynnistää käytössäsi oleva modeemi/reititin uudestaan. Varmin keino uudelleenkäynnistykseen on virtajohdon irroittaminen laitteesta vähintään 10 sekunnin ajaksi. Laitteissa olevat virtapainikkeet toimivat hieman mallista riippuen eri tavalla ja esimerkiksi CTS FWRIII -mallin kuitumodeemissa oleva ”virtapainike” sammuttaa ainoastaan laitteen LED -valot.

Kuitumodeemin merkkivalot kannattaa myös tarkistaa uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota laitteen ns. linkkivaloon (CTS: “WAN”, Genexis: “< >”, Inteno: “-E”) joka kertoo sen, onko yhteys keskuslaitteelle muodostunut.

VDSL2- ja ADSL- kohteissa linkkivalo on yleensä merkattu kirjainyhdistelmällä DSL.

3. Tarkista johdot ja kaapelit

Mikäli ongelma jatkuu tietokoneen ja modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistyksenkin jälkeen, kannattaa tarkistaa käytössä olevat kaapelit. Kaapelissa saattaa olla kosketushäiriö käytettävään laitteeseen, joka voi korjaantua kaapelin irtikäyttämisellä.

Huomaathan, että Ethernet -verkkojohdoissa liittimessä on klipsi, jota painamalla lukitus aukeaa ja kaapelin voi poistaa. Uudelleenliitettäessä kaapelin liittimestä kuuluu pieni napsahdus, joka on merkki siitä että kaapeli kiinnittyy oikein. Kaapeli kannattaa käyttää irti sekä tietokoneesta että modeemista/reitittimestä.

Jos ongelma ei ratkea kaapelin irtikäyttämiselläkään, kaapeli itsessään saattaa olla vioittunut. Johto saattaa näyttää päällepäin ehyeltä, vaikka signaali ei kulkisikaan oikein, eli yhteyttä kannattaa testata vielä vaihtokaapelilla.

Kuituliittymissä kannattaa tarkistaa keltaisen kytkentäkuidun tila: eihän johdossa ole ulkoisia vaurioita eikä johto ole tiukalla lenkillä. Jos kytkentäkuitu on rullalla/kiepillä, hyvä muistisääntö on, että jos pesäpallo ei mahdu kiepin läpi, se on liian tiukalla.

DSL-kohteissa tarkistustoimia kannattaa kohdistaa modeemista seinään menevään puhelinkaapeliin sekä kolmipiikkiseen puhelinpistokkeeseen.

Jos olet vasta ottamassa yhteyttä käyttöön ja asut yleiskaapeloidussa taloyhtiössä, jossa yhteys tulee Ethernet-kaapeloinnin kautta, kannattaa varmuuden vuoksi kokeilla (eteisen) välijakokaapin kaikki ATK-pistokkeet yhteyden löytymiseksi.

4. Tarkista langaton verkko

(Mikäli käytät yhteyttä verkkokaapelilla kytketyllä laitteella, voit hypätä tämän kohdan yli.)

Langattomissa yhteyksissä voi esiintyä monia häiriöitä, jotka eivät johdu internet-yhteyden toiminnasta. Mikäli käyttämäsi laite ei yhdistä langattomaan verkkoon, kannattaa yhteyttä mahdollisuuksien mukaan testata suoraan verkkokaapelin kautta. Jos yhteys kaapelin kautta toimii, vika todennäköisesti rajautuu langattoman verkon toimintaan.

Alla on listattuna yleisimpiä langattoman verkon ongelmia:

Tietokoneen WLAN on kytkeytynyt pois päältä: Windowsissa voit tarkistaa tämän (oletuksena) oikean alakulman internet-yhteyden tilan kertovan painikkeen takaa. Jos WLAN / WiFi -painike ei ole aktiivisena, klikkaa sitä kertaalleen.

– Modeemin/reitittimen WLAN on kytkeytynyt pois päältä: Joissain modeemeissa/reitittimissä WLAN voidaan kytkeä pois päältä laitteessa olevasta napista. Kannattaa varmistaa, että langaton verkko on laitteessa aktiivisena.

Langattoman verkon salasana on hukassa: Jos langaton verkko ilmoittaa yhdistämisvaiheessa väärästä salasanasta (myös “todennusvirhe”), kannattaa salasana tarkistaa laitteen kääntöpuolella olevasta laitetarrasta. Se voi olla merkittynä esimerkiksi kohtaan “WPA key”, “WiFi-key” tai “password”.

Laite yrittää yhdistää väärään verkkoon: Kannattaa varmistaa myös, että yrität yhdistää oikeaan verkkoon. Langattomien verkkojen nimet löytyvät myös laitteen kääntöpuolella olevasta tarrasta.

5. Mistä apua?

Mikäli ongelma ei yllämainituilla vaiheilla ratkea, kannattaa olla yhteydessä asiakastukeemme puhelimitse (arkisin 9-18, lauantaisin 12-16) tai sähköpostitse. Oikeat asiastukemme yhteystiedot liittymätyyppiisi mukaan voit tarkistaa klikkaamalla tästä.

Luotettavat yhteydet, ensiluokkainen palvelu.

Lue lisää

Palvelunumeromme

Vaihde
08 2370 6700
info@netplaza.fi

Yritystuki
08 2370 6720
tuki@netplaza.fi

Talonettituki
08 2370 6730
tuki@talonetti.fi

Kuituverkkotuki
08 2370 6750
kuituverkot@netplaza.fi

Yritysmyynti
08 2370 6760
myynti@netplaza.fi

Avoinna:
Arkisin 09:00 – 18:00
Lauantaisin 12:00 – 16:00

Puhelun hinta:
Normaali matkapuhelin- tai paikallisverkkomaksu.
(sis. ALV)