5 tyypillistä harhaluuloa yritysten nettiliittymistä

Julkaistu 14/marraskuu/2019 - 16:12

Toimiva nettiyhteys on nykyaikaisen yrityksen elinehto, sillä kaikki toiminnot ovat riippuvaisia hyvästä yhteydestä ulkomaailmaan. Mutta millaisen liittymän yritys valitsee ja millaisiin liittymän ominaisuuksiin se on tyytyväinen? Vastaus riippuu tietenkin yrityksen koosta, liittymän käyttötarkoituksesta ja operaattorien tarjolla olevista liittymävaihtoehdoista, mutta usein myös liittymistä päättävien henkilöiden ennakko-olettamuksista.

Jotta yksikään yritys ei tekisi vääriä valintoja oman nettiliittymänsä suhteen, olemme listanneet viisi tyypillistä nettiyhteyksiin liittyvää harhaluuloa, jotka saattavat olla yritysten esteenä sopivaa liittymää valitessa. Haastattelimme yritysmyyntimme parissa työskentelevää Aleksanteri ”Allu” Pyrröä ja kysyimme häneltä neuvoa, miten harhaluulot saataisiin lopullisesti karistettua.

1. ”Kyllä meidän firmassa pärjätään pelkällä mokkulalla”

Yhden tai kahden työntekijän yritys, jossa nettiä käytetään silloin tällöin esimerkiksi laskujen maksamiseen, voi pärjätäkin hyvinkin pelkällä 3G- tai 4G-yhteydellä. Jos yrityksessä kuitenkin suurin osa työstä tapahtuu koneella, tietojen siirtäminen, lataaminen sekä yhteydenpito asiakkaaseen tapahtuu verkon ylitse ja netin käyttäjiä on useita, ei langattoman yhteyden nopeus ja toimintavarmuus ole aina riittävä.

Monessa yrityksessä tyydytään helposti huonoon, jatkuvasti pätkivään yhteyteen, jolloin työnteko ja sen myötä myös työntekijöiden työn tehokkuus kärsii. Yhteyden pätkiminen ei saisi kuitenkaan olla normaali ”olotila” vaan nettiyhteyden pitäisi olla niin sujuva ja luotettava, että sen olemassaoloa ei edes huomaa.

Yritysliittymiä saatetaan helposti tarkastella vain hinnan kautta, jolloin unohdetaan se, että toimiva yhteys takaa yrityksen liiketoiminnan jatkuvuuden ja kehittymisen, ja on siksi tärkeä sijoitus.

2. ”Kaikki yritysliittymät ovat kuitenkin samanlaisia”

Sen lisäksi että tarjolla on eri teknologioilla toteutettuja liittymiä (esim. mobiili tai langaton yhteys), on operaattoreiden liittymien hinnoitteluissa, paketoinneissa ja asiakaspalveluissa eroja. Osa operaattoreista tarjoaa hyvin standardoituja palvelukokonaisuuksia, kun taas esimerkiksi meillä Netplazassa pyritään aina ensin kartoittamaan asiakkaan tarpeet ja räätälöimään palvelut näiden tarpeiden mukaan. Tällöin eri kokoiset yritykset saavat juuri heille sopivan kokonaisuuden ilman, että ne maksavat turhasta.

Liittymää valitessa ei välttämättä heti tule mieleen, että asiakaspalvelulla olisi jotain merkitystä, kun puhutaan nettiyhteyksistä. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun oman yhteyden nopeutta on tarvetta nostaa, edessä on toimipisteen muutto tai laajennus tai yhteydessä ilmenee jokin odottamaton ongelmatilanne, nopea ja osaava asiakaspalvelu säästää monelta päänvaivalta.

3. ”Emme voi vaihtaa operaattoria, koska meille tulee vain operaattorin X valokuitu- tai kupariyhteys”

Vaikka kiinteistön valokuitu tai kupari on toisen operaattorin omistuksessa, tämä ei ole este sille, että nettiyhteyden tarjoaisi jokin toinen operaattori. Kuidun tai kuparin vuokraus on aivan normaali käytäntö operaattoreiden kesken ja vuokratun tekniikan kautta operaattorit voivat tarjota omia liittymiään omalla hinnoittelullaan. Kuidun tai kuparin vuokraus ei tarkoita sitä, että esimerkiksi me Netplazassa toimisimme toiseen operaattorin jälleenmyyjänä, sillä nettiyhteys on meidän tarjoamamme, vaikka osa yhteyden fyysisestä reitistä tulisikin toiselta operaattorilta.

4. ”Valokuidun kaivaminen on yritykselle aina kallista”

Tämä riippuu siitä, mistä näkökulmasta asiaa katsoo. Toimimaton nettiyhteys ja siitä aiheutuvat taloudelliset tappiot tulevat helposti kalliimmaksi kuin nopean, toimintavarman kuidun kaivaminen. Tulevaisuudessa tiedonsiirto ja yhteyden toimivuus korostuvat entisestään ja valokuitua voidaankin pitää investointina tulevaan.

Kannattaa myös muistaa, että rakentamiskustannuksia on usein mahdollista jyvittää pitempiaikaisiin palvelusopimuksiin, jolloin kertakustannukset eivät ole niin suuria. Eikä valokuidun rakentaminen työllistä yritystä, sillä operaattori hoitaa kaivuutyöt ja yhteyden kytkennät avaimet käteen -periaatteella.

Tarjouksen pyytäminen ja hinta-arvion selvittäminen ei maksa mitään, joten operaattoreilta kannattaa kysellä valokuiturakentamisen hintoja.

5. ”Ei vanhoissa kupareissa ole mahdollista saada nopeaa ja toimivaa yhteyttä”

Nettiliittymän nopeuteen vaikuttavat monet eri asiat kuten esimerkiksi kuparien pituus, niiden laatu ja yhteyden toteuttamiseen käytettävä teknologia. Jos yhteytenne kulkee tällä hetkellä kuparin kautta, eikä se ole tarpeeksi nopea, eri operaattoreilta kannattaa tiedustella tarkemmin, millaista teknologiaa he hyödyntävät ja millaista yhteysnopeutta heillä on tarjota. Nopeuksissa voi olla eroja eri operaattoreiden välillä.

Entäpä jos ruoho todellakin on vihreämpää aidan toisella puolen ja aita on rakennettu paikkansa pitämättömistä ennakkokäsityksistä? Ota meihin yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä juuri teidän tarpeisiinne sopiva nettiyhteys. Tavoitat meidät puhelimitse numerosta 08 2370 6760 tai sähköpostilla osoitteesta myynti@netplaza.fi.

Uudet kirjoitukset: Blogi

Pysähtyykö liiketoimintasi, jos nettiyhteytesi katkeaa? Varayhteys tuo turvaa ja jatkuvuutta yrityksen toimintaan silloin, kun pääyhteys syystä tai toisesta katkeaa

Nettiyhteys poikki ja liiketoiminta seis? – Turvaa jatkuvuus varayhteyden avulla

Kuvitellaan, että yrityksesi nettiyhteys katkeaisi: pystyisivätkö työntekijänne työskentelemään vai...

Lue lisää
Näkymiä Federation Squaren lähistöltä Australian Melbournessa

Netplazan Australian kirjeenvaihtajan kuulumiset, osa 1: etätöissä maailman toisella puolen

G’day, ja mukavaa loppusyksyä koto-Suomeen! Muutin perheeni kanssa tänne kauas Australian Melbourneen...

Lue lisää

Asiakaspalvelumme toimii nyt myös chatissa

Asiakaspalvelumme on tutkitusti operaattorikentällä Suomen paras: vastaamme asiakkaiden puheluihin noin yhdeksässä...

Lue lisää