Finavia valitsi Netplazan kumppanikseen Pohjolan parhaisiin yhteyksiin

Julkaistu 14/toukokuu/2019 - 10:05

Finavia valitsi kilpailutuksen kautta Netplazan toimijaksi kaikille lentokentilleen. Toimivat tietoliikenneyhteydet ovat tärkeä osa sujuvaa ja nautinnollista matkustuskokemusta.

Finavia operoi Suomen 21 lentokenttää: tietoliikenteen määrä kentillä, kenttien välillä ja kansainvälisesti on hurja. Samalla kun kentät toimivat liikenteen ja matkustajien solmukohtina, toimivat ne myös datan solmukohtina.

– Finavia on määritellyt matkustajapolun siitä lähtien, kun asiakas saapuu kentän pysäköintialueelle. Tietoliikenteen ansiosta asiakas saa tietoa, minne mahtuu pysäköimään tai millaisia lisäpalveluja voi ostaa pysäköinnin yhteyteen, kertoo Finavian tietoliikennepalveluiden päällikkö Elina Lehtimäki siitä, miten asiakkaalle lentokentän tietoliikenneyhteydet näyttäytyvät.

Yksityiskohdista huolehtiminen takaa sujuvan ja mukavan matkustuskokemuksen Suomesta ympäri maailman: digitalisaatio ja valokuitu ovat näissä ratkaisuissa lentokentillä keskeisellä sijalla.

– Kentälle saapuessaan asiakas näkee digiopasteita ja lentojen lähtö- ja saapumisaikatauluja. Toimivan tietoliikenneyhteyden ansiosta screenit tarjoavat asiakkaan kaipaaman tiedon, opastavat check in- ja matkatavaran käsittelytilanteissa sekä tekevät asioinnista vaivatonta lentokoneeseen nousuun saakka.

Lehtimäki kertoo, että lentokentillä kokeillaan ja kehitetään jatkuvasti uusia palveluja.

– Paikantavan wlan-ratkaisun avulla voimme esimerkiksi täsmätiedottaa ohikulkevalle asiakkaalle, että hajuvedet ovat 20% alennuksessa tax free -myymälässä.

Yhteistyö Netplazan
kanssa jännitti

Finavia kilpailutti lentokenttiensä yhteydet vuonna 2018. Koska yhteyksien toimivuus kentillä on kriittistä, Finavia valitsi kaksi toimijaa kaikille kentille: Netplaza on tietoliikennetoimijoista toinen. Matkustajien palvelujen lisäksi henkilöstön käyttämät järjestelmät hyödyntävät kilpailutettuja yhteyksiä. Netplaza toimitti yhteydet kentille alkutalvesta 2019.

– Kyllä meitä kieltämättä jännitti ensin, miten kaikki tulisi sujumaan: meidän ennakkokäsitys oli, että Netplaza on vielä melko pieni, uusi ja Ouluun keskittynyt. Mutta kaikki on sujunut erinomaisesti! Aikatauluissa pysyttiin, dokumentaatio tehtiin sovitusti ja tiedottaminen asioiden etenemisestä oli erinomaista, Lehtimäki kertoo.

Netplazan avainasiakaspäällikkö Jukka Kontula näkee onnistuneen yhteistyöprojektin taustalla useita tekijöitä.

– On totta, että tällaiset monipaikkaiset asiakkuudet valtakunnan laidalta toiselle ovat vielä epätyypillisiä, mutta toivottavasti saamme jatkossa toimittaa yhteyksiä vähintään yhtä laajasti. Meillä on siihen kyvykkyys sekä omien alueverkkojemme kautta, Cinia-konsernin verkoston sekä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Yliheittojen osaaminen kehittyy tekemisen kautta. Meille onkin muodostunut erinomainen koordinointiosaaminen ja lisäksi rakkaus lajiin on tärkeä osatekijä meidän projektien onnistumisessa, Kontula analysoi.

Lehtimäki puolestaan toivoo, että Finavia ja Netplaza voisivat myös tulevaisuuden kehittämishaasteissa löytää yhteistyökohteita.

– Te toimitte esimerkillisellä tavalla, josta moni toimija voisi ottaa oppia. Suosittelen yhteistyötä kanssanne lämpimästi! Uskon, että Finavia toimii kanssanne jatkossakin ja käyttää palvelujanne.

Uudet kirjoitukset: Blogi

Netplazan visuaalinen ilme muuttui – miksi?

Netplaza on 23 vuotta vanha, nuoren aikuisen ikään päässyt yhtiö. Koko elinkaaremme ajan olemme olleet haastaja,...

Lue lisää

Kaivataanko Sinun kuntaasi kuitua – nykyistä helpommin ja riskittömämmin?

Toimitusjohtaja Tommi Linna on huolissaan valokuituhankkeiden huonosta maineesta ja kuntien kahtiajaosta:...

Lue lisää

Peliyritys Fingersoftille yhteyden nopeus on olennaisessa roolissa

Kuukauden yritys -juttusarjassamme esittelemme yritysasiakkaitamme: ensimmäisenä pureudumme Suomen viidenneksi...

Lue lisää