Onko avoin verkko aidosti avoin?

Julkaistu 06/huhtikuu/2017 - 09:56

Asia ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertainen. Helposti voikin nimittäin käydä päin vastoin eli valinnanvara verkossa vähenee, hinnat nousevat ja liittyvien asiakkaiden määrä pieneneekin.

Suomessa avoimen verkon eli open access -verkon kohdalla puhutaan virheellisesti niin sanotusta Ruotsin mallista, jossa verkko jaetaan kolmeen kerrokseen (3-layer model), jossa alinta tasoa, passivista infratruktuuria edustaa, verkon omistaja. Verkon omistaja on yleensä paikallinen verkkoyhtiö. Keskimmäinen kerros, niin sanottu aktiiviverkon toimija puolestaan huolehtii verkon aktiivilaitteista, laitetiloista, sähköistä, liittyntäyhteyksistä ja niin edelleen. Kolmannen kerroksen muodostavat palveluntarjoajat, jotka kilpailevat erilaisilla palvelupaketeilla ja hinnoilla.

Virheellisesti siksi, että Ruotisissa verkon omistajat pitävät huolen siitä, että passiiviverkon toimijoita voi olla useita. Suomessa näin ei useinkaan oleva vaan verkko-operaattori saa verkon palvelujen tuottamiseen monopolin. Väärän mielikuvan luominen voi toki olla myös tarkoituksellista ja siltä osin harhaanjohtavaa markkinointia.

verkon-3-layer-model

Vielä vaarallisemmaksi tilanne muodostuu, jos verkkoa rakennettaessa uskotaan sinisilmäisesti myyntimiesten puheita ja liitetään oma verkko vain yhden toimijan verkkoon, käytetään samoja laitetiloja (mikä joissain tapauksissa voi olla järkevääkin, mutta asian kanssa pitää olla tarkkana)

Jo kuva kertoo hyvin, että puhe avoimesta verkosta voi olla puppua. Aktiivikerroksesta huolehtiva verkko-operaattori nimittäin asemoi itsensä  ”avoimessa” toimintamallissa tosiasiallisesti monopoliasemaan verkon käytön suhteen. Muut toimijat voivat tarjota palvelujaan vain monipolitoimijan määrittämillä ehdoilla ja hinnoilla.

suhteessa verkon käyttöön ja kilpail

 

  • pääseekö muut toimijat
  • mikä loppuasiakashinta
  • mikä on verkkoyhtiöiden oma osuus rahasta?
  • Riski – tuottosuhde

Uudet kirjoitukset: Blogi

Työntekijän tyytyväisyys heijastuu myös asiakkaan tyytyväisyyteen

Netplazalle jälleen kerran erinomaiset arvosanat asiakas- ja työntekijätyytyväisyyskyselyissä

Työntekijän tyytyväisyys heijastuu myös asiakkaan tyytyväisyyteen. Näin voimme todeta katsellessamme Netplazan...

Lue lisää
Kuva Canberran Telstra-tornista. Vuoret pensaspalojen savun peitossa.

Netplazan Australian kirjeenvaihtajan kuulumiset, osa 2: joulun viettoa keskikesällä

Netplazan virallinen Australian kirjeenvaihtaja, verkkoasiantuntija Matti Honkala kertoo toisessa matkaraportissaan,...

Lue lisää
Pysähtyykö liiketoimintasi, jos nettiyhteytesi katkeaa? Varayhteys tuo turvaa ja jatkuvuutta yrityksen toimintaan silloin, kun pääyhteys syystä tai toisesta katkeaa

Nettiyhteys poikki ja liiketoiminta seis? – Turvaa jatkuvuus varayhteyden avulla

Kuvitellaan, että yrityksesi nettiyhteys katkeaisi: pystyisivätkö työntekijänne työskentelemään vai...

Lue lisää