Netplaza nostaa asiakkaiden valokuituyhteyden suorituskykyä poikkeusolojen ajaksi

Julkaistu 03/huhtikuu/2020 - 08:00

Valokuituverkon palveluihin erikoistunut tietoliikenneoperaattori Netplaza nostaa perjantaista lähtien yli 17 000 kuluttajaliittymän nopeuden vähintään 500/500 Mbps nopeuteen. Laajakaistayhteyden suorituskyvyn nosto on käyttäjälle maksuton ja voimassa koronakriisin aiheuttaman poikkeustilan ajan. Nopeamman yhteyden käyttöönotto ei vaadi loppuasiakkaalta toimenpiteitä.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila on kasvattanut merkittävästi ihmisten tarvetta erilaisiin etäyhteyspalveluihin työskentelyn ja opiskelun siirryttyä lähes kokonaan tietoverkkojen kautta tapahtuvaksi. Tämä on monin paikoin kuormittanut langattomien mobiiliverkkojen suorituskykyä. Yhteydet ovat ruuhkaisia, eivätkä palvelut toimi kaikkialla kunnolla.

– Maksuton suorituskyvyn nosto on kädenojennus asiakkaille. Kriisi on tuonut monin paikoin esille sen, kuinka epätasa-arvoisessa asemassa ihmiset ovat sen perusteella, millainen tietoliikenneyhteys heillä kodissaan on. On syntynyt uusi käsite, digitaalinen tasa-arvo, johon toimivien kiinteiden yhteyksien lisäksi kuuluu olennaisena osana myös kansalaisten valmiudet digitaalisten palvelujen käyttöön, Netplaza Oy:n toimitusjohtaja Tommi Linna kommentoi.

Kiinteissä valokuituverkoissa kapasiteettia on tarjolla käytännössä rajattomasti, joten asiakkaiden liittymien suorituskykyä voidaan helposti lisätä. Nopeuksia voidaan huoletta nostaa, eikä lisääntynyt käyttö aiheuta ruuhkia verkkoihin. Palvelut toimivat varmasti ja luotettavasti: ääni ei viipyile eikä kuva pätki.

Toimiva digi-infra on kriisissä kullanarvoinen

Ilman kattavia valokuituverkkoyhteyksiä koronakriisin vaikutukset Suomessa olisivat moninkertaiset. Suomessa on otettu nopealla aikataululla käyttöön vaihtoehtoisia tapoja ylläpitää työntekoa, oppimista, elinkeinoja ja jopa virtuaalista hoivaa. Digitaalisen infrastruktuurin merkitys tämän onnistumisessa on ollut avainasemassa.

Koronapandemia on osoittanut, että tietoliikenneyhteyden mobiiliutta tärkeämpää on, että erityisesti kriisitilanteessa meillä on luotettava kiinteä yhteys käytössämme – sekä kotona että vapaa-ajanasunnolla.

Suomen onkin koronakriisin jälkeen merkittävästi lisättävä panostuksiaan verkkojen suorituskykyyn ja toimintavarmuuteen. Hyvien yhteyksien merkitystä, Suomen digikykyä sekä kansalaisten digitaalista tasa-arvoa tulee rakentaa nykyistä määrätietoisemmin.

Netplaza haluaa osaltaan kantaa kortensa kekoon suomalaisten digitaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi sekä tehdä samalla näkyväksi, millaisia etuja kattava valokuituverkko tarjoaa erityisesti poikkeustilanteissa että ihan tavallisessa arjessa.

Cinia-konserniin kuuluva Netplaza tarjoaa tietoliikennepalvelut 25 paikalliselle valokuituverkkoyhtiölle.

Uudet kirjoitukset: Uutiset

Valokuituyhteyden suorituskyvyn nostokampanja päättyy: moni tarvitsee uudessa normaalissa enemmän kaistaa

Netplaza nosti huhtikuussa yli 17 000 kuluttajaliittymän suorituskyvyn vähintään 500/500 Mbps nopeuteen....

Lue lisää

Laitetaan hyvä kiertämään – Cinia-Netplaza mukana Pahimman yli -kampanjassa

Koronaviruksen aiheuttama epidemia heikentää monen perheen toimeentuloa. Kipeimmin vaikutukset näkyvät...

Lue lisää
Netplaza satsaa ketteriin digityökaluihin, jotta valokuitu-urakat etenevät myös poikkeusaikana

Netplaza satsaa ketteriin digityökaluihin, jotta valokuitu-urakat etenevät myös poikkeusaikana

Normaalioloissa valokuidun rakentamista ja asentamista edeltää kiinteistökäynti asiakkaan luona. Käynnin aikana...

Lue lisää