Netplaza satsaa ketteriin digityökaluihin, jotta valokuitu-urakat etenevät myös poikkeusaikana

Julkaistu 17/huhtikuu/2020 - 08:29

Normaalioloissa valokuidun rakentamista ja asentamista edeltää kiinteistökäynti asiakkaan luona. Käynnin aikana kartoitetaan kiinteistö ja tontti: mistä kohti kuitu halutaan vetää taloon sekä millaisia putkia ja johtoja tontilla sijaitsee, jotka tulee maarakentamisessa ottaa huomioon.

Koronakriisi on vaikuttanut myös valokuitu-urakoiden etenemiseen, sillä Netplazalla noudatetaan linjausta, ettei asiakkaiden luona pandemian vuoksi käydä.

Siikajoen valokuitu-urakasta vastaava projektipäällikkö Juha Juola saikin nopealla aikataululla tehtäväkseen miettiä, miten kiinteistökäynnit voitaisiin korvata siten, että sekä rakentajalle että asiakkaalle syntyisi yhteisesti jaettu ymmärrys siitä, mistä kuitu vedetään ja mitä tontilla täytyy välttää.

– Tavallisesti asiakkaan luona piirretään ihan paperille rakentamissuunnitelma, mutta nyt päätimme tehdä sen kokonaan digitaalisesti. Asiakkaalle lähetetään sähköpostissa yksilöity linkki, jossa piirtämiseen erikoistuneella chat-työkalulla hahmottelemme kuidun kulkureitin.

Digitaalisella työkalulla sekä asiakas että rakennuttaja voivat piirtää yhteiseen kuvaan kuidun toivotun kulkureitin sekä tontilla sijaitsevia esteitä. Samalla voidaan myös jakaa yhteystietoja sekä tieto siitä, hankkiiko asiakas kotipäätelaitteen kuituyhtiön kautta.

– No tietysti käynnistymisvaikeuksia on, kun koko aikaisempi toimintatapa muuttuu kerralla digitaaliseksi. Mutta ohjelma on helppokäyttöinen eikä vaadi asentamista koneelle tai kännykälle, summaa projektipäällikkö ensimmäisten viikkojen kokemuksia.

Pidemmässä juoksussa uusi toimintatapa saattaa myös nopeuttaa kiinteistökartoituksia, kun asiakkaiden luokse ei enää ajeta. Digitaalisuus on siis myös ekologisuutta.

– Sellaisia terveisiä haluaisin asiakkaille lähettää, että toivottavasti ottaisitte tämän tavan omaksi jutuksi. Digitaalinen kiinteistökartoitus jouduttaa sen tilatun kuituyhteyden saamista ja on tämän hetkisen tilanteen vuoksi kaikille osapuolille tärkeä toimintatapa, Juola rohkaisee.

Piirrostyökalun käyttöönotto pilotoidaan Siikajoen Kuidun valokuitu-urakassa tämän kevään aikana ja otetaan jatkossa käyttöön myös muissa Netplazan johtamissa valokuituhankkeissa.

Netplaza hyödyntää kiinteistökartoituksissa digitaalisia työkaluja

Kuva: Esimerkki digitaalisesti toteutetusta kiinteistökartoituksesta, jossa kuidun reitti on piirretty kiinteistölle chat-työkalun avulla. Reitin yhteyteen on myös lisätty tietoja kiinteistöllä olevista esteistä.

Uudet kirjoitukset: Uutiset

Laitetaan hyvä kiertämään – Cinia-Netplaza mukana Pahimman yli -kampanjassa

Koronaviruksen aiheuttama epidemia heikentää monen perheen toimeentuloa. Kipeimmin vaikutukset näkyvät...

Lue lisää

Asiakkaat, asiakasverkot ja media ovat ottaneet liittymien suorituskyvyn noston ilolla vastaan

Netplaza nosti perjantaina 3.4. yli 17 000 kuluttajaliittymän suorituskyvyn 500 megaan. Netplazassa...

Lue lisää
Netplaza nostaa asiakkaiden valokuituyhteyden suorituskykyä poikkeusolojen ajaksi

Netplaza nostaa asiakkaiden valokuituyhteyden suorituskykyä poikkeusolojen ajaksi

Valokuituverkon palveluihin erikoistunut tietoliikenneoperaattori Netplaza nostaa perjantaista lähtien yli...

Lue lisää